AKTUALITY
Kooperativní učení ve výuce ŠJ a NJ
Oldřiška Buchanan | 26.2.2023 | Německý jazyk, Španělský jazyk
Již podruhé za tento školní rok se spojily 7. třídy v hodinách německého a španělského jazyka, abychom díky nově vzniklým německo-španělským skupinkám podpořili nejenom jazykové kompetence žáků, ale poskytli kvalitní zázemí pro kooperativní učení.
Kooperativní učení je pedagogický přístup, který často zaměstnává malé, různorodé skupiny studentů, kteří spolupracují na dosažení společných akademických cílů. Tato metoda zajišťuje, že všichni členové si osvojí přidělené studijní materiály, které mohou zahrnovat řešení problémů a získávání obsahu prostřednictvím řady aktivit. První část hodiny zahrnovala 22 stanovišť s novými výrazy v obou jazycích a jednoduché zadání: na 1 týmový papír napište jednotlivé výrazy jak v němčině, tak španělštině. Práci si můžete rozdělit, jak uznáte za vhodné, ale výrazy z jednotlivých stanovišť musíte přenést ve svojí paměti (psací potřeby zůstávají pouze u týmového papíru).
Žáci se úkolu zhostili s nadšením. Některé týmy fungovaly hned od začátku jako profesionální firma, některé potřebovaly více času na zlepšení vzájemné komunikace. U všech skupin však došlo k zlepšení sociálních dovedností jako je komunikace, naslouchání, empatie a týmová práce. Děti byly záměrně vystaveny situaci, aby reálně vyzkoušely, jak komunikovat s ostatními a efektivně spolupracovat, aby dosáhly společného cíle. Dále také jak vymýšlet nápady, vyhodnocovat různá řešení a rozhodovat se společně. Klíčovou otázkou po sesbírání všech výrazů bylo, co mají všechny výrazy společné a jak jsou propojeny?
Další část hodiny spočívala v individuálním procvičení nových výrazů a reflexe výuky. Cílem individuálně sestavených úloh na pracovním listu bylo, aby žáci odcházeli z hodiny se skutečně obohacenou slovní zásobou a nemuseli tedy trávit čas učením se slovíček doma.
Výuka se zapojením pohybu a kooperativního učení se setkala s pozitivním ohlasem, těšíme se tedy na další společné setkání.