AKTUALITY

Projekt Kočky v 5. A

Lenka Konopková | 23.2.2020 | Český jazyk

Více než jeden měsíc nám hodiny českého jazyka, běžné i v tandemu zpestřovaly aktivity spojené s tématem „kočky“. Věnované především probíraným přídavným jménům, díky počtu uplatněných tvrdých a měkkých adjektiv v textu jsme například zjistili o kolik má kočka lepší sluch než my, hráli jsme slovnědruhové pexeso,  jindy  se formou domina seznámili s různými ustálenými spojeními a jejich významy, vedle kočičího zlata víme například, co jsou to kočičí hlavy, či co znamená nadělat kocoury. Skládali jsme puzzle a charakterizovali ve skupinách výslednou kočičku, poté jsme na obrácených dílcích doplnili slovní spojení s přídavnými jmény a vymýšleli příběh. Jindy jsme začali hodinu pantomimickým ztvárněním kočičího chování a snažili jsme se mu porozumět. V textu písničky známého kočičího večerníčku určovali mluvnické jevy a zjišťovali, co má vypravěč společného s Českým rájem. Zabrousili jsme i do zeměpisu, když jsme nacházeli různé místní názvy spojené s kočkami, do dějepisu a literatury, kde bylo třeba porozumět textu a doplnit křížovku tak, aby nám tajenka odhalila egyptskou bohyni zobrazovanou jako kočka. Tu jsme také kreslili při suplované výtvarné výchově. Další neznámé informace ze života koček nám odhalil jiný text, kde jsme nejprve předjímali odpovědi a následně čtením textu si je ověřovali…prostě užili jsme si spoustu legrace, ale především se dozvěděli i mnoho nového a při všem procvičovali češtinu. Vyvrcholením bylo setkání se čtyřmi kočkami 🙂 Dvěma lidskými a dvěma zvířecími ze společnosti Bastet. Páťáci byli věru štědří a tuto dobrovolnickou aktivitu podpořili jak krmivem, tak hračkami pro kočičí mazlíčky.

Neméně přínosným byly vlastní rozhovory s chovateli koček, které vedli žáci leckdy opravdu profesionálně, při prezentaci nejednou zazněl spontánní potlesk. Matěj Richter s pomocí maminky nám dokonce pořídil i videozáznam jeho rozhovoru s chovatelkou kočky, s vlastní babičkou…